date_range شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ access_time ۰۶:۴۴:۳۱ ق.ظ

عوامل شکست استارت‌آپ‌های ایرانی/ اهمیت حمایت دولت از کسب و کارهای نو

عوامل شکست استارت‌آپ‌های ایرانی/ اهمیت حمایت دولت از کسب و کارهای نو

خبرگزاری آریا- یک مشاور ایرانی کسب و کارهای نو ساکن فنلاند معتقد است جوانانی که وارد کسب‌و کارهای نو«استارت آپ» می‌شوند باید در ابتدا دانش و مهارت لازم را از منتورها و مشاورین باتجربه بیاموزند و در ادامه با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت دولت روند پیشرفت را طی کنند.

به گزارش خبرنگار آریادفتر مازندران در ساری،پویا محمدی ،جوان دهه شصتی ایرانی است که 17سال پیش به همراه خانواده عازم کشور فنلاند شد .

زندگی درخارج از کشور، نا آشنایی با فرهنگ وآداب و رسوم مردم در ابتدا برایش سخت بود اما استقامت و اراده درونی‌اش سبب شد تا در کنار سختی‌های زندگی، تجارب ارزشمندی هم کسب کند و با راه‌اندازی شرکت وحمایت و راهنمایی از چند جوان، استارت‌آپ‌هایی را در فنلاند و ایران تاسیس کند .

مونتاژگر تلفن هاى نوکیا در خط تولید 2008 الی 2009 ،سهامدار، مدیر شبکه شرکت مخابراتی ارائه دهنده سیستم‌های پرداخت از طریق تلفن همراه متصل به  شرکت های مخابراتی  فنلاند از 2010 الی 2015 بنیانگذار، بنیانگذار مدیر عامل و مدیر پروژه سیستم سفارش آنلاین غذا در فنلاند از 2012  تا 2017، بنیانگذار، سهامدار، مدیر عامل شرکت مخابراتی ارائه دهنده سیستمهای پرداخت از طریق تلفن همراه متصل به شرکت‌های مخابراتی فنلاند از 2015  تا کنون، بنیان‌گذار شعبه فنلاند و ایران، سهامدار، عضو هیات مدیره. شرکت طراحی و برنامه نویسی وب سایت و اپلیکیشن بالوین از 2016 تاکنون،  بنیانگذار، سهامدار، مدیر کل فروش. شرکت ارائه دهنده اسکرین‌های تبلیغاتی هوشمند با قابلیت شناسایی جنسیت و سنّ.  2017، عضو ثابت اتاق بازرگانی بین المللی جوانان  جهان از 2016 تا کنون از سوابق شغلی اوست .

توجه به حمایت از جوانان ایرانی

وی پس از مدتی به توانایی پایین استارت‌آپ‌های ایرانی برای ارتباط با خارج از کشور،کمبود منتورها و مشاورین توانمند در داخل پی برد وهمین موضوع  او را به این فکر انداخت تا از شبکه ارتباطی، سرمایه و زمان خود برای کمک به جوانان ایرانی استفاده کند .

حمایت و راهنمایی او از جوانان تا بدان جاست که به صورت رایگان و دوستانه از طریق ایمیل، فضای مجازی و تماس تلفنی همیشه آماده پاسخگویی به سئوالات است و با وجود مشغله فراوان هیچ وقت سئوالی را بدون پاسخ رها نمی‌کند .

محمدی عقیده دارد که اگر با کمک به استارت‌آپ‌های ایرانی، آنان به شرایطی دست یابند که بتوانند چند نیروی جوان بیکار را مشغول به کار کنند، موفقیت بزرگی برایش محسوب می‌شود و بیشتر از گرفتن هزینه از استارت‌آپ‌ها برای او ارزشمند است .

عوامل شکست استارت‌آپ‌های ایرانی

این مشاورکسب‌و کارهای نو بزرگترین مشکل استارت‌آپ‌ها را نداشتن دانش لازم  برای چگونگی فعالیت و رسیدن به رشدو پیشرفت می‌داند به‌طوری که بیشتر فعالان حوزه تصور می‌کنند باالگوگرفتن از استارتاپ‌هایی که در خارج از کشور پیشرفت خوبی داشته‌اند میتوانند استارتاپ موفق ایرانی به وجود آورند؛در صورتی که امکان موفق شدن در شرایطی وجود دارد که استارتاپ مورد نظر را با شرایط داخل ایران بومی سازی کنند اما باید بدانند که الگوگرفتن از یک استارتاپ خارجی ریسک بالایی دارد .

اما موضوع مهم این است که  بعضی منتورها و مشاورین ایرانی با بهره‌گیری از کتاب‌های ترجمه شده خارجی به آموزش استارت‌آپ‌ها می‌پردازند، در حالی که  یک منتور «مشاور» واقعی باید سابقه فعالیت برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها حتی چند بار شکست را داشته باشد تا توانایی لازم برای کمک به افزایش دانش استارت‌آپ‌ها را به دست آورده باشد .

البته در کناراین موارد، نداشتن سرمایه کافی وتبلیغات نامناسب برای فروش هم از عوامل شکست استارت‌آپ‌ها است؛بیشتر آنان هزینه‌های دریافتی از سرمایه‌گذار را صرف تبلیغات محصولات خود می‌کنند، در شرایطی که هنوز نتوانستند با ارائه محصول باکیفیت مشتری را جذب کنند .

لزوم توجه به توانایی ارائه محصول با کیفیت

محمدی عقیده دارد که توجه به توانایی ارائه محصول با کیفیت، بسیار دارای اهمیت است چون در اینصورت، «استارتاپ » نیاز به تخفیف دادن به مشتری ندارد اما بیشتر«استارت‌آپ‌های» ایرانی در تلاش برای جذب مشتریان بیشتر از راه تخفیف دادن هستند که اقدامی نادرست است .

باید این موضوع را در نظر داشت که استارت‌آپ‌ها نیاز به تخفیف دادن همیشگی به مشتریان ندارند،تخفیف اولیه برای جذب مشتری اقدامی منطقی است اما ادامه این روند سبب شکست استارت‌آپ می شود، چون مشتری با دریافت تخفیف بیشتر از سوی رقبا،ممکن است کوچ کند .

البته نقش منتورها یا مشاورین در موفقیت  استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است که متأسفانه در ایران کمتر به آن توجه می‌شود، به طوری که هر فردی با گذراندن چند دوره آموزشی و خواندن چند کتاب خود را به عنوان منتور معرفی می‌کند، در حالی که شاید شرایط لازم برای داشتن این عنوان را ندارد .

از طرفی منتورهای ایرانی تنها راه درآمد آنان مشاوره دادن به استارت آپ‌ها است و وقت کافی را برای استارت‌آپ‌ها نمی‌گذارند، درصورتی که راه‌اندازی یک استارت‌آپ مانند ساختن خانه است که باید یک منتور از زمان کشیدن نقشه تا تکمیل ساختمان را با آن همراه باشد .

محمدی می‌گوید امکان فراهم‌آوردن شرایط رسیدن به یک اکوسیستم کسب‌و کارهای نو در خارج از کشورنسبت به داخل ایران بیشتر است و به همین دلیل سعی داریم تا دستاوردهای این بخش را به جوانان ایرانی داخل کشور برسانیم .

اهمیت حمایت دولت از کسب‌و کارهای نو

  وی نقش دولت را در حمایت و تربیت منتورها و مشاورین کسب‌و کارهای نو مهم ارزیابی کرد و معتقد است که دولت با تخصیص بودجه برای آنها بعد از تایید و بررسی فرآیند می تواند نقش مهمی در پایین آوردن نرخ بیکاری ایجاد کند و همین طور در حوزه صادرات نقش مهمی را برعهده گیرد .

در حال حاضر  براساس آمار تنها 6دهم درصد از استارتاپ های ایرانی توانایی ارایه محصولات به خارج کشور را دارند،در حالی که با همکاری افراد موفق در دو بخش دولتی و سرمایه‌گذاری خصوصی امکان افزایش صادرات وجود دارد .

وی بر این باور است که  دانش جوان ایرانی و پشتکار آنان بر همه ثابت شده است و از طرفی باید تلاش بیشتری کرد تا به موفقیت و کمال واقعی در زندگی دست یافت.

محمدی از" ایلکا لاواس" به عنوان الگوی شغلی خود قدردانی و در ادامه از" خانواده" به ویژه پدر مرحوم و"همسرش" که با صبوری آنان توانسته است این مسیر شغلی را ادامه دهد تشکر کرد .

گفت‌و گو:نداکلایی خبرنگارآریادرساری:

 

نمایش موجودیت‌ها